altijd vers 

& lokaal

meer

Jezelf vrolijk eten

29-10-2021

Jezelf vrolijk eten – Weten hoe je dat doet?

Voeding is eigenlijk een soort medicijn: het heeft zoveel invloed op het functioneren van je geest en je lichaam, dat veranderingen in je eetgewoontes een aanzienlijk effect kunnen hebben op hoe je je mentaal voelt. Er wordt steeds meer duidelijk over het effect van voedingsmiddelen op het lichaam, maar ook op de hersenen. Er is nog meer onderzoek nodig naar de relatie tussen voedsel en ons humeur, maar er is al wel bekend dat bepaalde voedingsmiddelen het humeur positief kunnen beïnvloeden.

Wat is de oorzaak van een slecht humeur?

Ongezonde voeding, hiervan krijgt je humeur slechts tijdelijk een boost vanwege de toegevoegde suikers en simpele koolhydraten. Dat komt voornamelijk doordat je bloedsuikerspiegel omhoog schiet en daarna heel snel weer daalt. Wanneer je je bloedsuikerspiegel op peil houdt, zul je minder last hebben van stemmingswisselingen.

Met welke producten kunnen we onze happy vibes beïnvloeden?

Junkfood

Junkfood, een verzamelnaam voor voedsel dat snel bereid en geserveerd wordt en relatief goedkoop is, maar helaas wel ongezond is, aldus Wikipedia. Op de site worden ook synoniemen genoemd zoals vulvoer, vulspul, troepvoer. Dat hoeft volgens ons geen verdere uitleg ????

Het bevat weinig voedingswaarde en voorbeelden zijn chocola, snoep, ijs en chips. Voedingspatronen waarin veel van dergelijke voedingsmiddelen voorkomen en die hoog scoren qua vet en suiker, bevatten doorgaans weinig vitaminen, mineralen en essentiële vetzuren. Nog afgezien van het feit dat het lichaam met een dergelijk voedingspatroon niet aan de vereiste voedingsstoffen komt, kan het secundair ook onze stemming negatief beïnvloeden.

Suiker

Suiker zorgt ervoor dat de hersenen dopamine afgeven. Dopamine is een stof die je een gevoel van beloning geeft. En omdat het beloningscentrum in je hersenen wordt geactiveerd, ontstaat al gauw de behoefte aan nog meer suiker. Toegevend aan die uitgesproken behoefte grijpen we naar een zoete snack, wat tot gevolg heeft dat onze bloedsuikerspiegel tijdelijk piekt en we ons dus ook tijdelijk beter voelen. Maar omdat de suiker snel wordt gebruikt als energie, blijft deze niet lang in de bloedbaan en dan zakt onze bloedsuikerspiegel dus weer.

Daarom is het belangrijk dat we iets eten wat de stijging van de bloedsuikerspiegel minder beïnvloedt. Eet een appel in plaats van een reep chocola, muesli in plaats van cruesli en volkoren brood in plaats van wit brood: je bloedsuikerspiegel blijft langer op het juiste niveau en daarmee hou je dus langer de happy vibes vast.

Cafeïne

Voor de meeste dingen in het leven geld: ‘geniet, maar met mate’. Dat geldt ook voor het zwarte goud koffie. Uit onderzoek blijkt dat cafeïne (dat je overigens ook uit groene thee kan halen) een trigger is voor het brein om bijvoorbeeld het geluk stofje dopamine aan te maken die zoals je waarschijnlijk wel weet, een grote rol speelt in je humeur!

 

Cafeïne stimuleert de hersenen en 1 à 2 kopjes koffie per dag heeft een positief effect op het humeur. Een grotere hoeveelheid heeft geen zin, want het effect wordt er niet groter door en teveel cafeïne heeft zelfs een averechtse werking op het humeur.

Wij geven je graag een paar tips om je blij te voelen!

  • Drink voldoende, een goede hydratatie werkt positief op je stemming en je gedrag,
  • Eet regelmatig, je bloedsuikerspiegel blijft daardoor op peil bovendien helpt het irritatie en vermoeidheid voorkomen,
  • Eet meer groente en fruit, de schijf van vijf bevat alle mineralen en vitamines die je nodig hebt voor een gezonde geest. In groente zit foliumzuur, zink en magnesium en een tekort aan foliumzuur wordt in verband gebracht met een verhoogd risico op depressie en bipolaire stoornis,
  • Eet meer volgranen producten voor een geleidelijke energie afgifte. Zo blijft je energieniveau stabiel en voorkomt een ‘hollen of stilstaan’-gevoel,
  • Eet ook voldoende proteïnes, ze bevatten tryptofaan voor een gezonde hersenfunctie,
  • Eet noten, ze zijn een wondermiddel voor je brein, en dan vooral walnoten. Niet alleen omdat het boordevol vetzuren zit, maar ook door de onverzadigde vetten en mineralen die het bevat. Go nuts!
  • Eet de goede vetten, onze hersenen bestaan voor ongeveer 60% uit vet en hebben essentiële vetzuren nodig om goed te kunnen functioneren. Goede vetten vind je alleen in voeding zoals vette vis, zaden en noten.
  • En beweeg, tijdens bewegen komt er endorfine vrij, de natuurlijk chemische stof in je hersenen die zorgt dat je je blij voelt.

Onze bijdrage!

Om het welzijn en de vitaliteit van jouw medewerkers te verbeteren en te waarborgen, maken wij gebruik van deze kennis. Dit doen wij met onze formule Vitalier, het aanbieden van tips, het inspireren en stimuleren van onze gasten om gezonder te leven, het zorgen voor de sociale verbinding en het creëren van een community.

De ‘schijf van vijf’, de basis van onze menucyclus, bevat geen cafeïne, junkfood of suikerhoudende producten, want wij zijn van mening dat ons lichaam dat allemaal niet nodig heeft.

Maar we zijn en blijven mensen. Het valt niet mee om als individu met alles goed bezig te zijn, ook als het om eten gaat. Ons bedrijfsrestaurant helpt je een hand(je)!

 


Deel dit bericht

Om deze functie te kunnen gebruiken moet u de cookieinstellingen wijzigen