altijd vers 

& lokaal

meer

Het circulaire bedrijfsrestaurant

21-3-2019

Tussen idealisme en opportunisme

 

Steeds vaker ligt in aanbestedingen de nadruk op 'circulair', waarmee organisaties uitdrukking geven aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zo heeft de circulaire economie de warme belangstelling van grote marktpartijen, zoals ABN AMRO met haar Circl-concept aan de Amsterdamse Zuidas. Dit is geen toevalligheid of een speeltje voor boventallige managers. Dit is serious business. Wat betekent de circulaire economie voor het bedrijfsrestaurant?

 

Bij circulaire catering gaat het niet alleen om de menukaart, maar ook om de materialen waarmee het restaurant is ingericht. Denk aan gerecyclede plastics, het hergebruik van houten panelen en het betrekken van producten uit de directe omgeving, zowel food als non-food.

Maar... je kunt overdrijven.

Hoe circulair is het om een bestaand restaurant om te toveren tot een "hotspot met circulaire looks"? De bestaande tafels en stoelen worden vervangen door exemplaren van sloophout. Dat ziet er heel circulair uit, maar waarom zou je bestaande meubilair afdanken als het nog jaren goede diensten kan bewijzen? Circulair is dan opeens modieus en modieus is niet per definitie duurzaam.

Kortom, houd je circulaire ambities zuiver. Dat komt de duurzaamheid ten goede. Heb je zin om eens te sparren over de kaders van het circulaire bedrijfsrestaurant? Bel even met Rijnie Trip voor een afspraak op 0592-462435.

 


Deel dit bericht

Om deze functie te kunnen gebruiken moet u de cookieinstellingen wijzigen