altijd vers 

& lokaal

meer

Eiwittransitie

14-10-2021

Eiwittransitie, wat betekent dat eigenlijk?

Met de “eiwittransitie” wordt de overgang naar meer plantaardige eiwitten bedoeld. Op dit moment is het grote deel van het eiwit dat wij eten van dierlijke oorsprong: eieren, vlees, melk en kaas.

Onze overheid streeft naar een omslag in de consumptie van 60% dierlijk en 40% plantaardig (in de huidige situatie) naar 40% dierlijk en 60% plantaardig in 2030. Deze transitie is nodig om de klimaatdoelen uit Parijs te bereiken en de opwarming van onze aarde te beperken tot 1,5 – 2 graden Celsius.

Om van ons huidige eetpatroon te komen naar een meer duurzame eiwitconsumptie zijn er diverse mogelijkheden zoals hybride vleesproducten, maaltijdconcepten met geen of minder vlees, plantaardige vleesvervangers, duurzame kweekvis, biologisch vlees, vlees van insecten, etc.

Waarom is de eiwittransitie noodzakelijk?

Wereldwijd stijgt de vraag naar dierlijke eiwitten de komende 50 jaar met 70 tot 80% door de toenemende welvaart en groeiende wereldbevolking naar ruim 9 miljard in 2050. Met de huidige voedselsystemen is het onmogelijk de groeiende wereldbevolking te voorzien van voldoende eiwitten van hoge kwaliteit.

Daarnaast kost de productie van eiwitrijke voedingsmiddelen veel energie. Vlees zorgt ook nog eens voor veel meer milieuschade dan producten van plantaardige eiwitten. Voor de productie van 1 kilo vlees is bijvoorbeeld gemiddeld 5 kilo plantaardig materiaal nodig. Vleesproductie zorgt verder voor veel meer uitstoot van broeikasgassen en voor verzuring van de bodem en de lucht. Dat geldt ook voor vleesvervangers die gemaakt zijn van zuivel dus ook voor dierenwelzijn is minder vlees en minder zuivel natuurlijk beter.

Om iedereen in de toekomst te kunnen voeden is het goed om (weer) meer plantaardige eiwitten te gaan eten en meer te variëren in eiwitten. Zo krijgen we een duurzamer eetpatroon.

Waarom heb je eiwitten nodig?

Eiwitten bestaan uit aminozuren. Aminozuren zijn de bouwstenen van je lichaam. Je hebt ze nodig voor spierherstel en ze zijn betrokken bij verschillende ‘regelprocessen’. In totaal zijn er 22 verschillende aminozuren, waarvan je lichaam er 13 zelf kan maken. Dat betekent dat er 9 aminozuren zijn die je uit je voeding binnen moet krijgen. Dit worden daarom essentiële aminozuren genoemd. Het is dus belangrijk dat je voldoende voeding binnenkrijgt die deze aminozuren bevat.

Welke plantaardige keuzes zijn er?

Producten die veel plantaardige eiwitten bevatten zijn vaak gezonde keuzes. Ze zitten van nature, naast eiwit, vaak barstensvol vezels, vitamines, mineralen en gezonde vetten. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je essentiële voedingsstoffen mist als je geen vlees, maar plantaardige eiwitten eet.

Plantaardige eiwitten zitten vooral in brood, graanproducten, peulvruchten, noten en paddenstoelen maar ook in:

  • Sojaproducten en sojabonen (tempeh, tofu, vleesvervangers, Edamamebonen),
  • Kikkererwten, linzen, bruine bonen en andere peulvruchten,
  • Spinazie, broccoli, boerenkool, groene bladgroentes en andere groente,
  • Paddenstoelen,
  • Een combi van volkorenbrood met hummus (dit zorgt voor een hoge beschikbaarheid van eiwitten, vooral wanneer je hier een bron van vitamine C aan toevoegt),
  • Zeewier(producten), spirolina, tarwegras en kiemen,
  • Hennepzaad, chiazaad en lijnzaad (ook goede bronnen van omega 3),
  • Andere zaden en noten,
  • Fruit (abrikozen, kiwi, zwarte bessen, sinaasappels, banaan, Cantaloupe, perzik, frambozen, pruimen, etc.),
  • Quinoa, rijst, havermout, volkoren pasta, volkoren brood, couscous en boekweit.

Een weetje voor thuis!

Je hoeft deze niet per se te combineren, maar een aantal goede combinaties van peulvruchten met een graan zijn o.a. een linzencurry met rijst, een volkoren pita met hummus of volkorenbrood met pindakaas.

Onze bijdrage!

Naast het verminderen van dierlijke eiwitten, zetten wij op onze locaties meer manieren in om de negatieve impact te verminderen. Andere duurzame eetgewoontes zijn bijvoorbeeld:

  • Voedselverspilling minimaliseren. Wij bieden bijvoorbeeld ook kleine porties aan,
  • Eten met het Nederlandse seizoen, niet alleen duurzamer maar ook nog eens veel smaakvoller,
  • Vers koken en zo veel mogelijk onbewerkt voedsel eten, ook nog eens gezonder.

Als bedrijfscateraar zijn wij ons goed bewust van de voors en tegens van vleesgerechten versus vegetarisme en veganisme. Inclusief de daarbij behorende sentimenten. In onze formule Vitalier vinden wij houvast. Wij werken zoveel mogelijk met gezonde producten, lokaal geteeld en gepresenteerd in een gevarieerd assortiment van dranken en gerechten. Met respect voor dier en milieu geproduceerd, heeft vlees daarin een plaats. Kiloknallers niet. Verder bewegen wij mee met de maatschappelijke ontwikkelingen in brede zin en in het bijzonder met de wensen van onze opdrachtgevers en hun medewerkers.

In overleg met onze opdrachtgevers zetten wij extra vleesloze gerechten klaar. Veel variatie, veel proeverijtjes, aantrekkelijk gepresenteerd en voedzaam.


Deel dit bericht

Om deze functie te kunnen gebruiken moet u de cookieinstellingen wijzigen