altijd vers 

& lokaal

meer

Beleef de gastvrijheid

24-11-2021

Beleef pure gastvrijheid iedere dag! 

Genieten van goed eten, ontmoeten en ontspannen: samen komen in de gastvrijheid en gezelligheid van het bedrijfsrestaurant, waar je alleen of met collega’s even afschakelt en oplaadt tijdens een drukke werkdag. 'Blurring' is binnen de foodservice een bekend fenomeen. Het betekent zoveel als dat de grenzen binnen de verschillende expertises vervagen. Zo zien wij dus ook dat bedrijfscatering steeds meer opschuift naar het horecasegment: beleven van gastvrijheid met een aanbod van hoge kwaliteit, een sfeervolle entourage en sterke concepten.  

 

Wat vinden bijvoorbeeld inkopers van facilitaire diensten belangrijk? Waar letten zij op bij het inkopen van bedrijfscatering? Gebleken is dat inkopers het gedragscomponent en de mate van gastvrijheid van de medewerkers steeds doorslaggevender vinden. Ze gaan ervan uit dat het technische deel van de bedrijfscatering overal wel op orde is, het is de gastvrijheid die het verschil maakt. In aanbestedingen zie je bijvoorbeeld ook steeds vaker dat er beoordeeld wordt op gastvrijheid. 

Maar wat houdt gastvrijheid nou eigenlijk in? 

Gastvrijheid is de kunst van mensen een thuisgevoel geven, je gasten volledig op hun gemak stellen. Je zorgt ervoor dat jouw gasten zich welkom voelen en dat je hun verwachtingen overtreft. Het is jullie doel om ervoor te zorgen dat jouw gasten zó tevreden zijn, dat ze de volgende dag in het bedrijfsrestaurant terugkomen. 

 

En hoe word je dan gastvrij? 

Hospitality in de bedrijfscateringbranche steeds belangrijker. Voor de cateringmedewerkers betekent dit dat zij zich opeens ‘gastvrij’ moeten gedragen. Maar hoe doe je dat nu precies? Waar moet je op letten? En kan iedereen gastvrij zijn? 

 

In dit blog geven we je een aantal tips om de beleving van jouw gastvrijheid te verbeteren.  

 

Binden en boeien  

Gastvrijheid smaakt naar meer. Het is moeilijker om nieuwe gasten te werven, dan bestaande gasten aan je te binden. Wanneer je jouw gasten goed leert kennen kun je gerichter aan hun verwachtingen voldoen. De combinatie van persoonlijke zorg en aandacht, je product en de omgeving verleidt gasten om terug te komen. Gastvrij zijn houdt in dat je vriendelijk, warm, oprecht en hulpvaardig bent. Door die houding ontstaat een diepere relatie en een gevoel van verbinding tussen de medewerkers en de gasten. Gastvrijheid vervult dus deels de menselijke basisbehoefte dat iedereen geliefd en geaccepteerd wil worden. 

 

Wat je graag wilt als bedrijfscateraar, zijn ambassadeurs. Want ambassadeurs bevelen je aan bij potentiële gasten, nemen collega’s mee, zijn tevreden en hebben het beste met jouw bedrijfsrestaurant voor. Om van gasten ambassadeurs te maken moet je ze binden & boeien. 

 

Wees omgevingsbewust en zichtbaar 

Gastvrijheid is heel breed en divers. Maar in de kern is het een houding waarbij je je bewust bent van je omgeving en tevens zichtbaar bent. En waarbij je jezelf verplaatst in een ander om het diegene naar de zin te maken. Kijk om je heen en schat de situatie in. Zijn er gasten aanwezig? Wat zijn die aan het doen?  

 

Neem de tijd om je gasten zo goed mogelijk te helpen. Al is het nog zo druk. Ook op drukke momenten kun je gastvrij zijn. Bijvoorbeeld door je gasten nog steeds vragen te stellen en non-verbaal rust uit te stralen. Op het moment dat je zichtbaard bent word je ook serieuzer genomen. Creëer een sfeer waarin de gast zich welkom voelt. 

 

Creëer een gastvrije sfeer 

Gastvrijheid in bedrijfscatering is alles wat jouw gasten het gevoel geeft dat ze met zorg en aandacht behandeld worden. Dat zit ’m vaak in de kleine dingen. Bijvoorbeeld de welkomstgroet, maar ook het interieur, de hygiëne, de bijverkopen en de opmaak van gerechten bepalen de sfeer en beleving. 

 

Voor het creëren van deze sfeer kun je diverse ideeën toepassen in de uitgifte en het restaurant, zoals kussens en iets sfeervols voor op de tafels. Hout bijvoorbeeld is een echte sfeermaker en ook met planten kun je gezellige hoekjes creëren waardoor gasten zich snel thuis voelen. En wanneer gasten zich op hun gemak voelen blijven ze langer en besteden meer. De gastbeleving en gemiddelde besteding gaan dus hand in hand. 

 

Investeer in je medewerkers 

Je medewerkers zijn je grootste kapitaal. Als zij zich gemotiveerd voelen en gastvrijheid uitstralen, brengen zij dat over op je gasten. De opleiding van je medewerkers is daarin van wezenlijk belang.  

Het doel van het opleidingsplan is het vergroten van de vakbekwaamheid van de medewerkers. Maar leg ook de nadruk op de bewustwording van het uitstralen van gastvrijheid. Zo wordt de liefde voor het vak, de passie en motivatie om iedere dag voor iedere individuele gast te gaan verder ontwikkeld.  

 

Of een gast zich welkom voelt hangt ook af van je team- en bedrijfscultuur. Praat, deel kennis en ervaringen, vraag, inspireer en maak afspraken met je medewerkers. Zo ontstaat een gepassioneerd team waarin iedereen zich verantwoordelijk voelt voor de gastvrijheidsbeleving. Wat gaat er goed en wat kan beter? Tevreden gasten zijn jullie focus.  

 

Zoek het contact met je gast 

In gesprek blijven met je gasten is heel belangrijk, iedere dag weer. Door te vragen en echt te luisteren achterhaal je de wensen van je gasten. En zo voelen ze zich ook nog eens gehoord en geholpen.  

 

Overal worden fouten gemaakt. Als je jouw gasten goed in de gaten houdt, zie je direct wanneer een gast het niet naar zijn of haar zin heeft. Het is dan belangrijk om meteen te handelen en een gast niet met een negatief gevoel weg te laten gaan. Ga het gesprek aan zodat je er samen met de gast uitkomt. 

 

Check je data 

Onderzoek toont aan dat vooral de mate van koopinspanning - hoeveel moeite moeten gasten doen - bepalend is voor blijvende tevredenheid en optimale gastbeleving. Hierbij kun je denken aan minimale wachttijden, een snelle reactie op vragen en suggesties, een assortiment afgestemd op de piekmomenten maar ook variatie en flexibiliteit in het aangeboden assortiment, etc. 

Via slimme kassasystemen verzamel je allerlei data over je gasten. Ze geven je bijvoorbeeld inzicht in de klantreis en de gemiddelde besteding. Gebruik die data, want door het gedrag van je gasten te herkennen en voorspellen kun jij de gastvrijheidsbeleving verbeteren. 

 

Wees jezelf

Gastvrijheid of hospitality is geen checklist of dienst, maar oprechte aandacht voor en interactie met je gasten. Gastvrijheid is de kunst mensen een thuisgevoel geven en je gasten volledig op hun gemak stellen. En, gastvrijheid moet puur zijn, je moet jezelf erin zijn. 

 

Elke gast is anders, heeft andere doelen, behoeften, wensen en verwachtingen. Wij zijn van mening dat er dus geen eenduidige oplossing is waarbij je voor iedereen dezelfde gastvrijheidsbeleving creëert. Maatwerk dus.

 

Onze formule Vitalier sluit naadloos aan op de wensen en behoeften van deze tijd; ons team staat voor maatwerk, gastvrijheid en een horeca-uitstraling en heet jou en jouw medewerkers van harte welkom. 


Deel dit bericht

Om deze functie te kunnen gebruiken moet u de cookieinstellingen wijzigen